(آیسی ic حافظه ROM) حافظه  فقط خواندنی (یک بار مصرف)
پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : تراشه ROM ، مستلزم برنامه نویسی و ذخیره داده در زمان ساخت است . یک تراشه استاندارد ROM را نمی توان برنامه ریزی مجدد  و اطلاعات جدیدی را در آن نوشت . در صورتیکه داده ها درست نبوده و یا مستلزم تغییر و یا ویرایش باشند، می بایست تراشه را دور انداخت و مجددا" از ابتدا عملیات برنامه ریزی یک تراشه جدید را انجام داد.
فرآیند  ایجاد تمپلیت اولیه برای تراشه های ROM  دشوار است .اما مزیت حافظه  ROM بر برخی معایب آن غلبه می نماید. زمانیکه تمپلیت تکمیل گردید تراشه آماده شده، می تواند بصورت انبوه و با قیمت ارزان به فروش رسد.این نوع از حافظه ها از برق ناچیزی استفاده کرده  ، قابل اعتماد بوده  و در رابطه با اغلب دستگاه های الکترونیکی کوچک، شامل تمامی دستورالعمل های لازم به منظور کنترل دستگاه مورد نظر خواهند بود.استفاده از این نوع تراشه ها در برخی از اسباب بازیها برای نواختن موسیقی، لپ تاپ؛ تبلت ؛ هارد اکسترنال ؛ مادر بورد کامپیوتر ؛ کارت عابر بانک و ... متداول است .





آیسی ROM حافظه ای است "فقط خواندنی"  یک چیپ کوچک که بر روی بورد ها که دارای اطلاعاتی است که شرکت سازنده آن را پر میکند اطلاعات داخل این قطعه ممکن است به دفعات اجرا شود پس از اهمیت نسبتاً مهمی برخوردار است.اطلاعات مستقر در حافظه ROM فقط خواندنی هستند و کاربران امکان پاک کردن یا حذف و تغییر اطلاعات آن را ندارند.






محتوی این تراشه ها توسط دستگاه پروگرامر  در  آنها ثبت می شود.حافظه فقط خواندنی برای ذخیره نرم افزار و دستوراتی مفید است که به ندرت در طول عمر سیستم تغییر می کند ، همچنین به عنوان میان افزار شناخته می شود.تراشه ROM ، مستلزم برنامه نویسی و ذخیره داده در زمان ساخت است . یک تراشه استاندارد ROM را نمی توان برنامه ریزی مجدد  و اطلاعات جدیدی را در آن نوشت . در صورتیکه داده ها درست نبوده و یا مستلزم تغییر و یا ویرایش باشند، می بایست تراشه را دور انداخت و مجددا" از ابتدا عملیات برنامه ریزی یک تراشه جدید را انجام داد.
  • پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)
  • دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو الکترونیک